top of page

De kunst van het presenteren

  • Foto van schrijver: Richard Gort
    Richard Gort
  • 2 okt 2024
  • 5 minuten om te lezen

Wat heb jij nou te vertellen?! Het is dat ene stemmetje in je hoofd wat jou tegenhoudt om te laten zien wat je de wereld te bieden hebt of juist je ego wat je overmoedig maakt, waardoor je gaat roeptoeteren. Jezelf overschreeuwen heet dat. Het ene maakt onzeker, het andere overmoedig en beiden maakt dat je verliest aan zeggingskracht en (positieve) impact. Je bent geboren met een vrije wil waarin je het leven kunt exploreren.


Onderzoeken wat echt is en wat nep, wat mooi is en wat lelijk en wat waarheid is en wat leugen. Wat heb jij geleerd op de ontdekkingsreis van je leven? Wat wil jij delen, doorgeven aan anderen en hoe geef jij daar vorm aan? Ben jij iemand die eerder verdwijnt naar de achtergrond, iemand die zichzelf juist overschreeuwd om maar gehoord te worden of ben je al een kunstenaar als het om spreken in het openbaar gaat?


We leven in een tijd waarin we bedolven worden onder een stortvloed aan informatie. Duizend en één 'waarheden' vliegen ons om de oren. We lijden collectief aan infobesitas en daarom is het selecteren van de juiste bronnen, die ons afschermen van rommel, zogezegde 'fake truth' een vak apart. Aan de andere kant biedt deze tijd ook talloze mogelijkheden om tevoorschijn te komen. Je kunt heel eenvoudig een podcast opnemen, een video kanaal oprichten, of een eigen blog starten (zie dit artikel). Maar toch... ondanks al die (online) mogelijkheden gaat er niets boven de magie van het moment in een echte persoonlijke ontmoeting, speech of presentatie! Er zijn gewoon van die momenten waar je bij wilt zijn, die er écht toe doen en het verschil maken. Ook in jouw leven, daar ben ik van overtuigd. Maar hoe komt het nu dat je bij het verhaal van die ene persoon in slaap valt, bij de ander aan zijn lippen hangt en soms iemand je zo weet te inspireren dat het je blijvend bijblijft? 


Stel, Je hebt iets ontdekt wat voor jou werkt, waar jij enthousiast en bevlogen over bent of iets wat je raakt. Dusdanig, dat je mensen wil vermaken, inspireren of zelfs wil aanzetten tot verandering! Misschien heb je na al die jaren wel principes ontdekt om je werk/privé balans eindelijk op orde te krijgen en wil je mensen helpen die in een burn-out terecht zijn gekomen. Of misschien heb je een passie voor klassieke muziek en wil je jouw liefde voor dit genre overbrengen op anderen. Of je bent een succesvol bedrijf gestart, hebt deze verkocht en nu wil je andere (jonge) ondernemers helpen hetzelfde te doen. Wat het ook is, als je écht iets wil toevoegen in het leven van een ander zul je de kunst van het presenteren moeten verstaan. Je voelt wel aan dat het niet alleen gaat om wat je te vertellen hebt, maar ook over hoe je het overbrengt. Zeker in leiderschap zijn goede presentatie vaardigheden cruciaal omdat je mensen in beweging wilt krijgen om een bepaalde verandering te realiseren. 


Graag deel ik 3 observaties om jouw speeches naar een hoger plan te brengen.Ā 


1 De volgorde van je boodschap is bepalend

Niets is zo vervelend als een onsamenhangend verhaal. Als luisteraar heb je het gevoel dat je al verdwaald bent voordat de spreker überhaupt klaar is met zijn inleiding. Structuur in je verhaal is het hebben van navigatie op de weg. Zonder structuur, ga je verkeerde afslagen nemen en dan is het lastig om als luisteraar bij jou op de achterbank te blijven zitten! Andere sprekers beginnen meteen met de oplossing, de conclusie of de clue en geven zo het beste wat ze te zeggen hebben gelijk weg. Weg spanning, weg aandacht! Begin je verhaal daarom met iets nieuws, iets spannends, iets wat de aandacht trekt zonder gelijk het antwoord te geven. Dat komt later wel: bijvoorbeeld aan het einde. ;-) Je wilt namelijk hoger eindigen dan je begonnen bent. Met een antwoord, een nieuw perspectief of zelfs een belofte over het onderwerp dat je aansnijdt. 


2 Durf te kiezen (kill your darlings)!Ā 

Niets is zo moeilijk als je een schat hebt aan kennis om in te dammen. Als iets je mateloos interesseert en je weet van de hoed en de rand, dan wil je het liefst alles vertellen. Je enthousiasme, kennis en kunde zijn niet te stuiten over het onderwerp en je kletst zo drie uur in een kwartier weg. De informatiedichtheid wordt zo groot dat je verhaal aan zeggingskracht inboet. Realiseer je dat mensen over het algemeen een korte spanningsboog hebben en dat alles vertellen eigenlijks niets zeggen is. Het is aan jou als spreker om van te voren het kaf van het koren te scheiden, het echte goud te delven en zo de meest kostbare parels over te houden en die over de bühne te brengen. Door deze voorselectie voorkom je dat mensen afhaken, verdwalen in een oerwoud aan informatie en door de bomen het bos niet meer zien. 


3 Practise what your preach!Ā 

Doorleef je boodschap, sta er vierkant achter en leef je boodschap uit. Denk aan die voetbalcoach die al rokend verteld tegen de jongens op het veld dat een gezonde levensstijl en een goede conditie belangrijk zijn om prestaties te leveren. Of een manager die spreekt over collegialiteit op de werkvloer en het belang om elkaar te helpen, maar zelf nooit bereikbaar is. We kennen allemaal wel het gedraai van politici, die de ene belofte na de andere verbreken onder het mom van politiek bedrijven. Als je maximale impact wil maken moet je, je als boodschapper kunnen vereenzelvigen met de boodschap. Een diëtiste met onnodig overgewicht gaat gewoon niet werken. We weten het allemaal en toch is integriteit (zeggen wat je doet en doen wat je zegt) schaars in deze tijd. Misschien ook wel in jouw leven. Zorg dan dat het klopt! 


Conclusie

Spreken in het openbaar gaat dus in de eerste plaats over jou; over wie jij bent, over wat jij te vertellen hebt en wat jij uitstraalt. Dit bepaalt grotendeels hoe jij overkomt, of de boodschap aangenomen wordt en of het mensen inspireert. Het gaat over tevoorschijn komen, zichtbaar zijn en jezelf laten zien. Je kunt de boodschap niet scheiden van jezelf. Als je écht impact wil maken besteed dan van tevoren tijd aan de opbouw, de zogenaamde compositie van je lezing. Zorg voor de nodige verrassingen aan het begin, maak verbinding met je publiek halverwege en sluit af met de oplossing, een belofte of een nieuw perspectief aan het einde! En tot slot: less is more! Ga galopperen met de beste paarden en laat de rest van de horde in de stal staan. Je zult zien dat je verder, hoger en mooier springt en dus meer indruk maakt en achterlaat! 


Daarom beloof ik je, als jij deze drie zaken implementeert in jouw publieke optreden dan krijgt jouw verhaal vleugels. Waarom? Omdat jij gaat vliegen en dat maakt het waard om naar te kijken, te luisteren en er daadwerkelijks iets mee te doen!Ā 

Ā 
Ā 
Ā 

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page